Wethouders Anne Brommersma en Ebbe Rost van Tonningen nemen de fietsen samen met vertegenwoordigers van Sweco in gebruik. © Boas Photo
De Bilt heeft met Campusbikes nu eigen ‘wittefietsenplan’
De Bilt heeft sinds 12 maart op drie plekken stallingen voor bijzondere deelfietsen. Ze kunnen worden gestald bij het NS Station Bilthoven, bij Sweco (voorheen Grontmij) en bij het tunneltje onder de Utrechtseweg. De fietsen kunnen worden gebruikt met een speciaal abonnement.
Algemeen Dagblad, Jan Dankbaar, 12-03-2018
De Wethouders Anne Brommersma (duurzaamheid) en Ebbe Rost van Tonningen (verkeer) mochten de speciale fietsen samen met onder meer Jeroen Quee van Sweco uitproberen. Het gaat om fietsen met een automatische versnelling. Officieel heten ze de USP Campusbikes. De letters USP staan voor Utrecht Science Park.
Volgens Jacco Lammers van Go About, het bedrijf dat de fietsen exploiteert, zijn het de laatste exemplaren die nog voorzien zijn van een comfortabele versnelling. „De fiets blijft in de toekomst hetzelfde, alleen de versnelling gaat helaas verdwijnen. Maar het blijven hele lichte fietsen.”
Gratis
De Campusbikes zijn op De Uithof inmiddels al een bekende verschijning. Ze werden vorig jaar augustus op De Uithof en bij station Bunnik geïntroduceerd. Go About heeft inmiddels al een contract met UMC, de Hogeschool Utrecht, de Universiteit Utrecht, Sweco en onderzoeksinstituut Merus. Medewerkers van deze bedrijven of organisaties kunnen gratis gebruikmaken van de fietsen en ze achterlaten op een van de verzamelplekken van Campusbikes.
De gemeente De Bilt werd op het idee gebracht om deel te nemen aan het project bij het Bilts Energieberaad. Sweco zit ook in dat beraad en heeft vergaande ideeën over een duurzame vervoersverbinding langs de Soestdijkseweg-Zuid en -Noord. Het Bilts Energieberaad zocht naar initiatieven op het gebied van deelmobiliteit. De USP Campusbike past goed bij deze wens.
Om de pilot met de fietsen succesvol te laten zijn, is het van belang dat op ov-knooppunten ook deelfietsen beschikbaar zijn. Over een jaar wordt het Biltse deel van het project geëvalueerd.
Hufterproof
Volgens Jacco Lammers van Go About zijn de fietsen vooral bedoeld voor de korte ritten. Groot verschil met concurrent OV-fiets is dat je ze niet weer hoeft in te leveren bij de plek waar je de fiets hebt opgehaald. De organisatie zorgt ervoor dat er op een locatie altijd voldoende fietsen op voorraad zijn.
Lammers vermeldt niet zonder trots dat de fiets een geheel Nederlands product is. „De fiets is gemaakt door Cortina en het speciale slot wordt gemaakt door Axa.” De fiets is geheel hufterproof uitgevoerd, zonder kabels en gevoelige verlichting die kan afbreken. Alles zit keurig in het frame verwerkt. In een kratje dat op de drager op de voorvork zit, kan een tas worden meegenomen.
App
Het echte geheim zit hem in het slot. Dat slot kan alleen worden geopend met een speciale app die je op je telefoon moet installeren. In de app geef je aan op welke locatie je je bevindt en welke fiets je wil meenemen.
Volgens Lammers zijn er inmiddels 55 fietsen in gebruik. Dat aantal zal nog dit jaar verdubbelen.